Er man webshopejer, og har man ikke stiftet bekendtskab med affiliate marketing, så er det på høje tide. Affiliate marketing kan potentielt set gå hen og blive en af de mest indbringende markedsføringsaktiviteter, som virksomheden beskæftiger sig med. Hvis ting såsom ”performancebaserede omkostninger ”og ”ingen penge op af lommen, før der er skabt salg” lyder fristende, så kan du med rette læse videre.
Hvad er affiliate marketing?
Affiliate marketing er, ganske kort fortalt, en markedsføringsaktivitet, hvor du giver provision for de salg, som dine partnere skaber. Lad os tage et eksempel, som kan hjælpe med at illustrere dette. Vi antager, at du har en webshop, hvor du sælger senge. Du sælger alt fra hovedpuder til boxmadrasser. Denne webshop kunne godt tænke sig lidt flere salg, men grundet et lavt markedsføringsbudget, har der ikke været råd til at prøve kræfter med SEO eller lignende. Derfor er eksponeringen på søgemaskinerne mere eller mindre lig nul.
I dette tilfælde vil en hjemmeside som Sleepzone.dk kunne være et potentielt perfekt match. Hjemmesiden skriver omkring senge i alle afskygninger, og inde fra artiklerne henvises der til de enkelte forhandlere.
Modellen er smart, da man som webshop kun betaler for de ordrer, som en affiliate-partner leverer. Leverer partneren derfor ikke nogen salg, så betyder det også, at der ikke er en omkostning forbundet med markedsføringsaktiviteten.
Hvordan kommer man i gang med affiliate marketing?
Det er faktisk rigtigt nemt at komme i gang med affiliate marketing, hvis man er en webshop. Der findes et hav af affiliate netværk, der fungerer som bindeleddet mellem dig og affiliate marketers. Nogle af disse sider er nævnt herunder:
- Partner-Ads
- AdService
- Daisycon
- AWIN
Det anbefales, at du starter med at vælge ét netværk, så du kan prøve kræfter med affiliate marketing. Det kan dog sagtens vise sig, at et andet netværk er et bedre match for dig, hvorfor du med fordel kan holde dine muligheder åbne.
Når du tilmelder dig et affiliate netværk, så vil du blive bedt om at installere tracking. Denne tracking skal være med til at sikre, at salgene trackes korrekt, når det er opstået som følge af et klik fra en affiliate partner. Herefter er dit program klar til at gå live.
Sådan får du succes med affiliate marketing
For at man som webshop kan få succes med affiliate marketing, så kræver det naturligvis, at man har nogle partnere, der har lyst til at skrive om dine produkter. Du kommer ikke langt, hvis ikke folk har lyst til at promovere dine varer.
Derfor anbefales det, at du straks forsøger at hive fat i potentielle partnere, så snart dit affiliate program er live. De fleste partnere er ganske lydhøre overfor nye programmer, og kan du endvidere dele lidt tal omkring dine konverteringsrater samt fremtidige tiltag, så plejer det at kunne være med til at skubbe det potentielle samarbejde i den rigtige retning.
Hvad har jeg at miste?
Det lette svar er; ingenting. Du har, potentielt set, ikke noget at miste. Som tidligere nævnt, så skal du først betale, når et salg er blevet skabt. Derfor har du ikke nogen risiko forbundet med indførelsen af affiliate marketing. Sørger du endvidere for at lave gode aftaler med partnere, så kan disse samarbejdspartnere potentielt set skabe enormt stor omsætning på årlig basis.