Lokal SEO - Løsningen til lokal synlighed

Raket

Som virksomhedsejer er det ubeskriveligt vigtigt at kende til SEO, og som lokal virksomhedsejer gælder dette også for lokal SEO. Det handler nemlig om at klare sig godt i de lokale søgninger, som i sidste ende er med til at sørge for, at der kommer kunder til forretningen. Der er altså tale om at lave lokal søgemaskineoptimering med henblik på geografiske søgeord. Her er der mange steder at tage fat, og du kan komme godt i gang ved at læse videre herunder.

google my business

Google My Business

Et godt sted at starte er ved at kigge på din virksomheds Google My Business profil. Det er nemlig vigtigt, at du har sådan en. Den gør det nemt for dine kunder at få de mest vigtige informationer om din virksomhed, så de hurtigt kan finde den.  

Google My Business hjælper dig og din virksomhed med at blive mere synlig på både Google og Google Maps. Når potentielle kunder laver lokale søgninger på Google Maps gør Google My Business det nemt at finde virksomheder i nærheden, der lever op til søgningen. Det kunne for eksempel være restauranter, museer, barer, butikker og lignende.  

Google My Business giver et hurtigt overblik over de vigtigste informationer om din virksomhed. Og derfor er det vigtigt, at disse informationer er udfyldt. Det er ting som adresse, kontaktinformationer og åbningstider, som dine lokale kunder ofte er på udkig efter. Der kan også være anmeldelser fra tidligere besøgende og kunder. 

Lokal SEO og NAP

Når det kommer til lokal SEO er det vigtigt at kende til NAP. NAP står for Name, Address og Phone, og hvis dette er til stede både på din hjemmeside og på din Google My Business, er der bedre chancer for, at din hjemmeside dukker op, når der søges på lokale søgeord. Dog er det også en rigtig god idé at tilføje en email-adresse blandt hjemmesidens oplysninger. 

Det er især vigtigt, at dine NAP oplysninger er ens på alle platforme, så du ikke forvirrer Google. På din hjemmeside, vil besøgende for det meste forvente at kunne finde dine NAP oplysninger nederst i footeren samt på en “Kontakt os” eller “Om os” side. 

nap
Header Tags

On page SEO

Noget, som alle virksomheder burde arbejde meget med, er on page SEO. Her skal du optimere den landingsside på virksomhedens hjemmeside, som du gerne vil have, at kunderne finder, når de laver søgninger på specifikke søgeord. Der er flere områder, du bør fokusere på her, når du gerne vil lave både almindelige SEO og lokal søgemaskineoptimering. Det gælder især: 

  • Optimering af URL: URL’en skal være kort og præcis. Den skal gøre det nemt for Google at se, hvad siden omhandler. Det betyder altså, at der ikke må være en masse volapyk, og at URL’en ikke er milelang. Du kan også forbedre lokal SEO ved at tilføje geografiske søgeord til URL’en. 
  • Optimering af H-tags: Dine H-tags er dine headers, altså H1’ere, H2’ere og så videre, som findes på din side. Google vil især kigge på disse tags for at bedømme, om siden er relevant for en lokal søgning. Derfor er det også vigtigt at få de relevante og lokale søgeord med her. 
  • Lokale landingssider: Disse landingssider er sider, du laver specifikt til kunder, der søger på et produkt sammen med en placering. Du behøver dog ikke at lave en landingsside pr. produkt eller placering, men prøv i stedet at sørge for at få flere lokale søgeord ind på denne side. 

Når du har lavet god on page SEO, vil din hjemmeside klare sig langt bedre i de organiske resultater på en søgemaskine som Google. Og det gælder også for de lokale søgeresultater. 

Meta tags

Meta tags er endnu et område, du bør stifte bekendtskab med, når du arbejder med lokal SEO. Meta tags er en kort tekst, der ses blandt søgeresultaterne på Google. Den skal – på en meget præcis og kortfattet måde – repræsentere din hjemmeside, og derfor bør den også optimeres med henblik på de lokale resultater.  

Meta tags dækker både over: 

  • Metatitle: Denne titel er den, der ses i toppen af browseren og som den tekst, der i virkeligheden fungerer som link til din hjemmeside blandt søgeresultaterne i Google. Google vil se denne som titlen på din side. Når det kommer til lokal SEO er det derfor en rigtig god idé at sørge for, at der er lokale søgeord inkluderet. Dette kunne for eksempel være: “Bedste frisør i Fredericia” 
  • Metadescription: Denne tekst er lidt længere, men stadig kortfattet. Den skal med få, velvalgte ord beskrive din side. Her er det igen en rigtig god idé at få nogle lokale søgeord med. 
title meta description
intern linkbuilding

Intern Linkbuilding

Når det gælder SEO, kommer man ikke udenom linkbuilding. Faktisk er det en af de vigtigste faktorer at kigge på, da det udgør en rigtig stor andel af optimeringen.  

Når man taler om intern linkbuilding, er det links på din hjemmeside, der linker til andre sider indenfor din hjemmeside. Det kunne altså være, at du på din hjemmeside har en side med en guide til, hvordan man bruger et specifikt produkt. I denne tekst kunne der så være et link til den side på din hjemmeside, hvor de besøgende kan købe dette produkt. 

Et internt link kunne også bare være virksomhedens logo oppe i hjørnet af siden, som tager den besøgende tilbage til forsiden, når der klikkes på det.  

God intern linkbuilding kan få kunderne til at blive på din side i længere tid, hvilket øger chancerne for, at de laver en konvertering – altså et salg eller en anden handling, du gerne vil have dem til. Det kan også forbedre din placering blandt søgeresultaterne. 

Ekstern Linkbuilding

Ekstern linkbuilding er når andre hjemmesider har links til din hjemmeside. Disse links er med til at gøre din hjemmeside mere troværdig, hvilket er noget Google lægger stor vægt på. Det vil i sidste ende kunne booste din hjemmesides placering blandt lokale søgeresultater. 

Når Google kigger på den eksterne linkbuilding, er der flere faktorer, der spiller ind. Hvis den hjemmeside, der linker til din side, er autoritær, vil det automatisk også reflektere af på din hjemmeside. Google kigger derfor på mange af de ting, som den også normalt kigger på ved din egen side, når den skal placere dig blandt søgeresultaterne. Det er altså faktorer som sidens troværdighed og relevans, dens URL-rating samt domænets autoritet. 

Når det kommer til den lokale SEO og ekstern linkbuilding, kan det være en fordel at få links fra hjemmesider fra dit lokalområde. Her kan du nemlig igen have muligheden for at påvirke din placering i de lokale søgninger. 

Linkbuilding
CTR

CTR optimering

CTR optimering er et andet punkt, som er rigtig godt at stifte bekendtskab med. CTR står for Click Through Rate og angiver, hvor mange, der rent faktisk klikker sig ind på din hjemmeside. I Googles øjne vil din hjemmeside blive betragtet som værende mere relevant og troværdig med hensyn til netop de søgeord, som de besøgende kommer fra. Så hvis mange brugere klikker sig videre ind på din side efter at have søgt på f.eks. “hårfarve”, så vil Google se din side som værende mere relevant for dette specifikke søgeord.  

CTR handler altså om brugeradfærd, hvilket er en vigtig faktor for SEO, men som ofte bliver overset. I sidste ende, sigter Google altid efter at give sine brugere de bedste og mest relevante resultater, og derfor giver det også god mening at analysere brugernes adfærd for at finde frem til disse resultater. 

For at forbedre din CTR er det altså vigtigt at sørge for at få meget trafik ind på de søgeord, som du gerne vil have din hjemmeside til at rangere højt på. Her kan det hjælpe at bruge ord, der fanger blikket som “Billig”, “Gratis”, “Kun idag” og lignende i dine meta tags. Dette er med til at få netop din hjemmeside til at skille sig ud blandt konkurrenterne og derfor få flere brugere til at klikke på dit link. 

For at lære mere om din hjemmesides CTR, kan du med fordel benytte dig af, GSC (Google Search Console). Det er et digitalt redskab, der lader dig måle og følge din hjemmesides udvikling og præstation. Det gør det nemmere for dig at se, om dine forskellige tiltag har den ønskede virkning. 

 

Lær selv SEO idag

Der er masser af muligheder for at få eksperthjælp, der kan implementere lokal SEO på din hjemmeside, men det er altid en god idé at have et vist kendskab til søgemaskineoptimering selv. Det er med til at hjælpe dig lægge strategier med det rette udgangspunkt, så alle nye tiltag og ændringer kun er med til at gøre din virksomhed endnu mere attraktiv blandt lokale kunder. 

Google ændrer hele tiden på sine algoritmer, og det er derfor en god idé at holde sig opdateret med de nyeste faktorer og vigtige trends inden for den lokale SEO. Men først og fremmest er det en stor hjælp at få et godt, grundlæggende kendskab til SEO, og hvordan det kan hjælpe dig og din hjemmeside med at klare sig bedre i de lokale søgeresultater. 

Er du interesseret i at lære mere om SEO, kan du få tilsendt guiden “hvad er SEO?” 

Du finder guiden på siden her

 

Spørgsmål til SEO analyse

Du er altid velkommen til at skrive til os