OPTIMERING AF TITLE TAG / SIDETITEL
Når vi snakker om at optimere sidens title tag, hvad menes der så? Der er et par punkter du skal have med i dine overvejelser når du optimerer dine title tags.
Vi kan nok hurtigt blive enige om at det ser lidt skidt ud, og er da helt sikkert med til at påvirke din CTR (Click Through Rate) når dit uddrag i Google bliver afkortet som på billedet herunder.

Engang var det karakterbestemt længde, der afgjorde om din sidetitel blev afkortet eller ej.
Så skiftede Google til en pixelbestemt længde, indtil flere gange, og tester det kontinuerligt af. Vi har i lang tid gået efter en værdi der hed 580 pixels max på desktop, og omkring 480 pixels på mobilen. Og det holder nu slet ikke længere stik.
HVOR LANG MÅ TITLE TAGGET VÆRE?
Hvor lang må Title tagget så være?
Rigtig mange oplyser at du skal holde dig til maks fx. 60 tegn. Men dette er efterhånden længe siden at dette var aktuelt. Længden på dit title tag, bliver altså i stedet målt i pixels idag.
Og som du nok ved er der forskel på bredden af bogstavet “i” og bogstavet “M”, så det er faktisk helt naturligt at Google i stedet er begyndt at bruge pixels til at måle med.
Sådan ser title-tag resultatet ud i søgeresultaterne, på henholdsvist mobil og desktop.


Her på de to billeder kan du se, at selv samme title tag bliver vist i fuld længde på mobilen. Men på desktop bliver den altså afkortet.
Så selv om, når jeg lige om lidt viser dig et værktøj jeg selv anvender til at teste og optimere mine sidetitler efter. Så skal man altid huske at teste, og observere, for der findes ikke den gyldne regel der gælder hver gang!
Som jeg har nævnt, har Google testet meget på dette område, og gør det stadig aktivt, den dag idag.
Ifølge Storybase er værdierne idag følgende for title tags:
Meta title på mobil: 654 px / pixels
Meta title på desktop: 600 px / pixels
Men som tidligere illustreret på de sidste to billeder, kunne vi se at desktop længden på min title tag blev afkortet. Til trods for at denne faktisk kun er 584px på desktop.
HVORFOR OPTIMERE TITLE TAGS?
Der er flere hammer gode grunde til at du SKAL optimere dine title tags.
For det første er dette jo det første brugeren bliver præsenteret for i søgeresultaterne. Så det skal jo være noget der fanger brugeren blik.
Relevans, relevans, relevans. Ja det er vigtigt at det er relevant og at du ikke prøver at clickbaite. Du skal altså præsentere et løfte, som du også skal overholde.
Og så skal du huske at få dit vigtigste søgeord med i sidetitlen. Og jo før des bedre!
Hvad gør jeg når der er forskel på title længden på mobilen og desktop?
Jeg kan jo ikke lave 2 versioner.
Alt efter sidens niche, vil der med stor sandsynlighed være et større antal mobilbrugere fremfor desktop ( igen, dette er individuelt ). Så optimalt set, skal du gå efter at have dit budskab med i den første del af din tekst ( Opfording til handling / CTA ) hvis den bliver afkortet.
Som det i længe har været, blev teksten afkortet på mobilen, selvom det hele blev vist på desktop.
Konklusion
Du skal altså optimere dine title tags for at forbedre din organiske placering, og ikke mindst din CTR
HVORDAN OPTIMERER DU TITLE TAGS?
Jeg nævnte det kort lige før, men jeg vil gerne lige opsummere det:
- Du skal altså anvende dit søgeord så tidligt i title tagget som muligt.
- Sørg for at få tilpasset længden, så den ikke bliver uhensigtsmæssigt afkortet.
- Optimer udefra ønsket handling. Er det et produkt, kan du anvende “Køb her”, “Fri fragt”.
- Når sidens title er blevet opdateret i Google, så tjekker du op på hvordan visningen fremgår på både mobil samt desktop. Bliver den afkortet, kan du evt. tilpasse den igen.
Læs mere i næste punkt om hvilket værktøj jeg anvender når jeg optimerer mine Title tags.
VÆRKTØJ TIL OPTIMERING AF TITLE TAGS
Der findes et hav af CTR / Title / Meta optimeringsværktøjer på markedet. Og nogle er langt bedre end andre.
Mange værktøjer arbejder stadig ud fra de helt gamle regler om at anvende tegn. Ligesom mange WordPress SEO plugins heller ikke anvender de aktuelle regler, og her også stadig anvender tegn.
Det værktøj jeg selv anvender, er et dansk værktøj udviklet af Torbjørn Flensted.
Værktøjet er virkelig lækkert, og findes i en gratis og en betalt version. Det er den der kommer tættest på at være mest præcis. Selvom der som tidligere vist er undtagelser. Se bare billedet herunder, hvor samme side fra uddraget på desktop, faktisk står til at være indenfor rammerne, ifølge værktøjet.
DU kan selv lege og afprøve værktøjet her: https://www.storybase.com/da/ctr-tool/
Det kan være en fordel at hyre en SEO konsulent til at hjælpe dig, eller til at udføre optimerings arbejdet.
