Når kunden(tror han) kender sine søgeord

0/5 (0 Anmeldelser)

Disclaimer: denne artikel er ikke for at lange ud og fortælle at vores kunder er dumme eller uvidende, tværtimod!
Men blot en artikel skrevet på sådan en måde, så man måske kan få øjnene op for, hvad man måske troede var sine søgeord, ikke er dem man i virkeligheden skal skovle krudt, energi og penge efter, – fornuftigt set.

Indholdsfortegnelse

Dine søgeord er?

Ofte har vi kunder som kommer og siger til os “vi skal have seo”.
Så starter vi ofte med at spørge, har i nogle specielle ønsker, eller nogen inhouse viden om hvad der skal lægges vægt på, eller hvad der er jeres søgeord?
Mange siger at det er overlagt til os, og 100% i vores hænder.
Andre vil gerne være mere ind over processen, og har måske allerede en idé om hvilke søgeord der skal arbejdes med.
Det er dejligt når kunden allerede har kendskab til, eller sat sig en smule ind i processen fra start.
Nogle kommer sågar og siger; “ det her er mine søgeord, dem skal vi optimere imod”

Det gør vi også hammer gerne.
Men vi kan godt lide at undersøge til bunds, hvad der giver mest mening for virksomheden, som vi nu skal hjælpe på bedste vis.

Tit og ofte, så er de søgeord som virksomhederne kommer med, langt fra de søgeord som er mest relevante for firmaet.

Vi har et fiktivt eksempel her:

Firmaet: Hansens Fitnessudstyr sælger udelukkende nyt og brugte træningsmaskiner B2B, altså kun til virksomheder.
De siger at deres søgeord er: brugte løbebånd, hansens fitnessudstyr, og romaskiner.

Ahrefs søgeords søgning
Søgeordssøgning Ahrefs

Vi undersøger så søgeordene:
Brugte løbebånd – 150 søgninger pr. md.
Romaskiner – 250 søgninger pr. md.
Hansens fitnessudstyr – 0 søgninger pr. md.

Det viser sig at de ligger på en god placering i bunden af side 1. på søgeordet “brugte løbebånd”. og det er de faktisk vældig glade for, så de ønsker ikke at optimere på dette søgeord. Hvilket er ærgerligt, da der her kunne bruges lidt energi på at rykke et par pladser op, og vinde lidt mere trafik her.
Her kan man så i rigtig længe diskutere om søgeordet er relevant at bruge energi på, når der her er tale om B2B, derfor er det igen en super vigtig punkt at få lavet en søgeordsrapport/analyse for din hjemmeside, da det ville være spildte penge at optimere mod et søgeord som måske bliver foretaget af almindelige slutbrugere, og ikke af virksomheder.

Derudover vil de gerne have at vi skal bruge meget energi på at rangere godt på “hansens fitnessudstyr”, det burde være let at få siden op på dette, men da der er 0 søgninger pr. md. giver det meget lidt mening at skulle ligge vægt på denne søgning.

Men da kunder her ser at han er på side 1 med søgeordet “brugte løbebånd” som han hele tiden har vist var hans søgeord, vil han ikke bruge mere energi på SEO, fordi han jo allerede er på side 1. 

På billedet kan du herover se, ud for kolonnen “keywords”, hvor mange andre relaterede søgeord din side og dine konkurrenters sider også rangerer for.

Tager vi en tilfældig spiller på markedet, og slår ham op for at se hvor mange søgeord hans side er indekseret på, kan du herunder på billedet se, at der dags dato ifølge Ahrefs findes 5012 søgeord som siden har indhold som bliver indekseret på.

Hvilke Søgeord?
Hvilket system skal man vælge?

Hvilke søgeord skal jeg så vælge?

Det kommer an på mange ting.
Man skal ikke blot vælge at optimere mod et søgeord fordi den har mange søgninger.
det er nemlig også typisk disse søgeord som der er mest konkurrence på.
Start med at slå din side op i search console, og se hvad du i forvejen allerede rangerer på, og arbejd med disse data, og vælg så de søgeord som giver mest mening set ud fra datavinklen om det giver mening at skrive lidt mere indhold på den pågældende side, eller om det giver mening at arbejde med Meta Titlen og beskrivelsen, for at “lokke” folk til at hoppe ind på din side. Det gælder om at tease brugerne til at finde dit indhold spændende når de ruller igennem SERP’en, du skal ikke click baite, eller lyve i dine metas, for så hopper brugeren lige så hurtigt ud igen, som han kom ind på din side.

Fakta fra denne artikel er: At man ikke altid skal stole blindt på sin intuition, men starte med at undersøge sin hjemmesides aktuelle søgeord, og herudfra vælge hvilke man vil arbejde videre på, og hvilke søgeord man kan tilføje siden, med værdifuldt indhold.

Vi hjælper dig rigtig gerne med at finde frem til hvilke søgeord du bør optimere imod.
Få et uforpligtende tilbud her

Gratis Seo Tips
Er WordPress sikkert?

4 Gratis Bonustips til SEO Søgeord:

Tip 1: Til at finde søgeordsmuligheder bruger vi Ahrefs, dette er dog et betalings værktøj.

Ahrefs

Tip 2: Et gratis værktøj til at finde dine søgeord med, kan være Ubersuggest her får du rigtig mange værdifulde informationer til præcis 0 kroner

Gratis SEO tool
Ubersuggest fra Neil Patel
Tip 3: Brug din search console, eller Google Ads-Søgeordsplanlægger, den er også gratis
Google Search Console

Tip 4: Den sidste er genial, du skal simpelthen bare bruge Google. Vælg et søgeord, og skriv den i googles søgefelt, og klik enter. Rul så helt ned i bunden, her kan du nu se Google Egne forslag til relaterede søgeord til emnet. Mere relevant bliver det nok ikke, hvis Google selv foreslår det.

Ubersuggest fra Neil Patel
0/5 (0 Anmeldelser)

HJÆLP TIL Søgeord

Er det svært at få startet? Eller er du måske i tvivl om hvor du skal starte?
Lad os tae en snak, og finde frem til en løsning som virker for begge parter.
Dennis Bank

Dennis Bank

Er Web & SEO Master hos Apollo Web.

Otto Pedersvej 1
6960 Hvide Sande

+45 31 90 28 00

dbh@apolloweb.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

SKal vi arbejde sammen?

Det er vigtigt at være til stede, og ikke mindst at blive set online. Ønkser du at være mere synlig, og være mere fremtrædende end dine konkurrenter?

Så lad os få en snak, om hvordan du får en bedre digital og online tilstedeværelse.