- Har du få eller ingen henvendelser?
- Er du praktisk talt usynlig på nettet?
- Er du usikker på hvordan du bliver mere synlig?
Med få enkle steps, kan du i en fart blive mere synlig end du er idag?
Potentielle kunder ringer ikke til dig, de besøger dig ikke, de skriver ikke, fordi du ganske enkelt ikke er til at finde frem til!
En kæmpe fejl mange begår! ( jeg lærte det på den hårde måde )
Jeg har løsningen til dig, så du kan blive mere synlig allerede idag, og det tager ikke mere end 30min!
Hvad er google my business
Google My Business også kaldt GMB i daglig tale, som tidligere nævnt.
Værktøj Google har opfundet for at gøre rigtig mange ting så meget lettere for, først og fremmest brugerne. Altså dem som i sidste ende gerne skal købe dit produkt.
Men værktøjet er også et genialt stykke værktøj til Dig som driver virksomhed, og gerne vil gøre det så let, overskueligt og præcist, hvor du findes, hvornår du kan besøges, eller modtager henvendelser, og ikke mindst dine serviceydelser og andres oplevelser af dig.
Google My Business er jeg sikker på du har stødt på før, når du har søgt efter et sted at købe pizza, hvis du har ledt efter en tømrer, eller måske du har ledt efter et værksted til din bil.
Google My Business profilen, eller GMB listing som det også kaldes, er det element som dukker op ude i højre side på Desktop søgninger, eller i toppen hvis du søger fra mobil.
Hvad koster det at oprette en google my business profil?
Hvad er prisen så for at få en GMB listing? Og her kommer det aller fedeste “det er gratis”.
Jamen koster det så noget at få flere funktioner og muligheder?
Nej! Du får hele pakken gratis. Det koster dig ikke så meget som én øre!
Du får med andre ord adgang til et mega fedt stykke værktøj, helt gratis.
Det eneste det kræver er din egen tid og indsats.
Og tro mig, der er ikke mange ben i det, når først du lærer at kende værktøjet.
Sådan opretter du en google my business
Nu skal du igang med at oprette din virksomhedsprofil på GMB.
1. Du hopper til https://business.google.com/ og logger ind med din gmail, eller opretter en bruger først.
2. Når du logger ind første gang, får du denne skærm
3. Angiv nu din virksomheds navn som du ønsker den vist på Google og i Google Maps
4. Nu skal du vælge hvilken kategori din virksomhed hører ind under, begynd at skriv noget i feltet og der dukker nu en række valgmuligheder op. Vælg den der passer til dit erhverv
5. Nu skal du vælge om du har en fysisk placering som dine kunder kan besøge? Har du det klikker du på ja, og du vil blive vist i Google Maps også, så kunderne kan finde vej til dig
6. Indtast adressen på din virksomhed. Har du flere lokationer, så skal du indtaste hovedkontorets adresse.
7. Hvis du betjener eller kører ud til dine kunder, skal du vælge ja.
8. Hvis du valgte “JA” i punkt 7, skal du nu vælge de områder du betjener i.
9. Indtast nu firmaets hoved telefonnummer.
10. Hvis du har en hjemmeside (selvfølgelig har du det) så skal du indtaste den her.
11. Vil du modtage information fra google omkring din GMB profil, så vælg ja (jeg ville vælge ja)
12. Så er vi ved at være færdige, og du klikker på afslut.
13. Vælg nu dine åbningstider for virksomheden, har du døgn åben vælger du åben fra 00.00-00.00
14. Så tilføjer vi da også lige en beskrivelse af din virksomhed.
15. Tilføj nu et par billeder af din virksomhed, af bla. facaden, og gerne lidt billeder indefra virksomheden.
16. Din profil er nu næsten klar.
17. I nogle tilfælde vil du skulle bekræfte at du ejer virksomheden. Ofte klares dette ved at Google sender dig et fint lille brev, med en pinkode i. Denne kommer typisk indenfor 7 dage, men kan tage op til 14 dage.
18. Din profil er nu næsten klar.
19. Din GMB profil er nu bekræftet og oprettet.
Hvordan gør du krav på en google maps listing?
Eksisterer der allerede en GMB betegnelse/profil som du ikke ejer. Så kan du istedet for at oprette en ny, ligeledes overtage ejerskabet af denne.
Hvis du opdager at din virksomhed allerede er synlig på Google Maps, men ikke er knyttet til dig, kan du gøre dette med nogle få lette steps.
1. Gå til Google Maps og søg på din virksomhed, og klik på din virksomhed.
2. Hvis den ikke er tildelt en ejer, kan du overtage ejerskabet, ved at klikke på “Ejer du denne virksomhed?”
3. Klik så på administrer virksomhed, og følg anvisning for at overtage ejerskabet. Du har nu sammenkædet den aktuelle Google Maps listing med din GMB profil.
Hvordan gør du krav på en allerede eksisterende Google My Business profil?
Eksisterer der allerede en GMB betegnelse/profil som du ikke ejer. Så kan du istedet for at oprette en ny, ligeledes overtage ejerskabet af denne.
1. Hop til GMB https://business.google.com/create og start på at oprette en GMB profil.
2. Indtast virksomhedens navn, og i dropdownen med forslag, vælger du dit navn, altså navnet på den allerede eksisterende betegnelse.
3. Google spørger nu om du vil “claime” altså overtage ejerskabet
4. Udfyld detaljerne, og afvent nu at Google læser din anmodning, og vender tilbage.
Husk disse vigtige punkter når du opretter en dansk google my business
Når du har oprettet og fået bekræftet din GMB profil, er der et par vigtigt ting du skal huske!
- Åbningstider er et MUST, og det er ikke nok at blot oprette dem, og så lade dem står for evigt. Mange virksomheder har varierende åbningstider, alt afhængig af sæson. Og der er 2 ting der kan ske hvis IKKE du opdaterer dem. Et, du risikerer at der dukker kunder op på din adresse, uden for åbningstiden, og bliver skuffede, og evt. handler et andet sted. To du risikerer at kunderne tror du har lukket, og tager til den næste butik på listen, som står anført som åben. Jeg har faktisk selv oplevet at jeg skulle nå at have et par nye bukser hos tøjmanden, inden jeg skulle til en familiebegivenhed. Begivenheden startede kl 12, og jeg skulle køre kl 11 for at nå det. Men min foretrukne butik stod til først at åbne kl 11, så jeg ville derfor ikke kunne nå det. Så jeg fandt en tøjbutik på min rute istedet. Efterfølgende fandt jeg ud af at tøjforretningen faktisk havde åben allerede kl 10. Men det var ikke blevet rettet på virksomhedens GMB profil.
- Det næste som du skal huske, og som er vigtigt. Især fordi mange kunder har måske spørgsmål til en ydelse eller et produkt. Det er din email adresse, og ikke mindst dit telefonnummer.
- Har du en hjemmeside, som de fleste jo har, så få den tilføjet din GMB profil. Har du IKKE en hjemmeside kan du linke til din facebook side.
- Og så kommer et af de nok vigtigste punkter. En ting som kan gøre en stor forskel på om du bliver valgt. Anmeldelser. Hvor tit har du ikke selv sat og kigget på anmeldelser af et sted du skulle besøge, handle eller købe en ydelse hos. Andres meninger om dig er vigtige, og du skal arbejde aktivt på at få dine kunder til at give sin tilkendegivelse af dig, og fortælle hvorfor deres oplevelse hos dig har været god.
Dette var blot et par af de punkter du kan optimere på, for at få flere besøgende, og mere trafik i din biks.
DU ER NU KLÆDT PÅ TIL AT MESTRE GMB BASICS