Hvordan skriver man SEO tekster?
At skrive gode seo tekster, tager tid, og kan i den grad trække tænder ud, hvis du i forvejen skal være kreativ på andre områder. At sætte sig ned og fortælle på et sprog så læseren får noget brugbart ud af det, samt optimere teksten så google forstår den, kræver koncentration, men det er bestemt ikke en umulig opgave.
Begrebet “SEO tekster” er måske lidt misvisende. Oversat bliver det til: “Søgemaskine Optimerings Tekster”, men hele hemmeligheden er faktisk, at du ikke kun bør optimere for Google, men optimere mod dine brugere / læsere / kunder.
Vi giver dig her en kort, men grundig gennemgang af 3 trin du skal huske når du skriver seo tekster
Hvorfor er SEO tekster vigtige?
Det er vigtigt du optimerer dine tekster, så de er let-spiselige og interessante for dine brugere.
Lange sider med kedelige tekster, er der ingen der gider læse.
Hvad er brugeroptimerede tekster så?
Begrebet findes måske ikke i den danske ordbog, men det går i bund og grund ud på, at levere en SUPER relevant artikel / information / svar på netop det som brugeren leder efter.
En gang kunne man skrive en artikel på 3000 eller 5000 ord, og så var man sikker på at lande en plads over konkurrenten, hvis hans side / artikel kun havde 2500 ord.
Sådan er det ikke mere!
Søgemaskinen -> hovedsageligt Google, er blevet så umådelig smart at den hurtigt kan afkode om det bare er en uuuuutrooooliiiggg langtrukkent tekst, blot for at keywordstuffe og skabe indhold. Så en relevant resultat i en google søgning, kan sagtens vær en side med 150 ord og 1 billed på, hvis blot at netop denne side, vurderes at svare præcist og konkret på den angivne google søgning.
Udvid SEO teksterne med interaktivt / video indhold
Sælger du papiruldsisolering til private, bør du måske overveje om du kun skal have tekster og billeder på din hjemmeside.
I virkeligheden er dine brugere måske interesseret i en prisberegning af hvad en omgang isolering på loftet vil koste. Få da smidt en prisberegner på siden, på den måde holder du også brugeren lidt længere på din side, og du fortæller så samtidig Google, at læseren her fandt noget interessant, og noget der passede på brugerens søgning.
Det samme gælder sig for video, det kan fx. være en forklaring af hvordan du bruger produktet. Mange orker slet ikke læse tekster, men leder decideret efter video, eller grafik der svarer på deres spørgsmål.
SEO optimer dine tekster mod brugeren
Som nævnt lige før, så skal du smide hele den idésætning omkring det at optimere dine tekster for Google langt væk!
Der er ikke noget værre, eller mere forkert at masseproducere søgeordsfyldte tekster, fordi man tror at google så smider dig op på en top 10. For i sidste ende ender du op med tekster der er ligegyldige, intetsigende eller blot kedelige for din læser, at kæmpe sig igennem.
Mit tip er her derfor:
- Lav lækkert indhold som er let spiseligt.
- Opdel teksterne i mindre bidder
- Giv de opdelte tekster let tydelige overskrifter / underoverskrifter
- Grafik – brug billeder, screenshots, produktbilleder – Brug ikke stockphotos
- Grafer, statistiker, data, let spiselige data
Skriv og tal derfor et sprog du ved din målgruppe forstår, drop smarte fagtermer, hvis du allerede nu ved at dem du henvender sig til, snakker et mindre kompliceret sprog.
Glem alt om keyword density
En gang kunne du proppe dine SEO tekster med det søgeord du gerne ville have en chance for at blive vist på. Du skulle bare skrive en lang tekst, hvor dit søgeord indgik en million gange. Glem det.
I 2020 skal du gøre følgende når du skriver seo tekster:
- Lækre læsevenlige tekster
- Put billeder i teksten
- Benyt dig af video
- Opdel i punkter
- Fremhæv vigtige eller besvarende elementer
- Optimer mod brugeren, og ikke mod en maskine
Bør du hyre en SEO tekstforfatter?
Hvad er SEO tekster overhovedet, spørger du måske. SEO er med tiden blevet et uhyre vigtigt redskab indenfor online marketing, som kort fortalt kan give dig mere synlighed og flere besøgende på din hjemmeside. SEO står for ‘Search Engine Optimization’ på engelsk, og består af en hel række teknikker og metoder, som Google og de andre søgemaskiner på nettet bruger til at ‘scanne’ din hjemmesides indhold, og afgøre hvor relevant din side er for internetbrugere, der søger på særlige ord.
Det vil altså sige, at SEO optimerer din hjemmeside med henblik på at opnå de eftertragtede høje placering i søgemaskinernes organiske resultater. Undersøgelser viser, at vi som internetbrugere er ‘dovne’ og oftest klikker på resultaterne fra den øverste bunke af resultater, og det er derfor så absolut i din interesse at få optimeret din hjemmeside, så du kan få flere besøgende og få dem til at udføre den handling, du ønsker – alt fra salg til delinger til likes og tilkendegivelser.
Hvordan opnår man så det? Der er mange SEO-værktøjer, men den vigtigste er uden tvivl tekster af høj kvalitet, der beskriver din hjemmesides indhold bedst muligt og med de rigtige ord. De rigtige ord er de søgeord, som lige præcis din målgruppe bruger, når de anvender søgemaskiner på nettet – og det er i din interesse, at I er i samme båd her, da brugerne ellers ikke ville finde din hjemmeside så nemt, og det kan have resultat for kliks, delinger og salg på den lange bane.
SEO-tekstforfatning er en svær disciplin, hvor kvalitet og nøgleord skal afbalanceres korrekt, så din hjemmeside kommer frem i de rigtige søgninger og giver brugerne det, de søger. Det er en digital marketingdisciplin, der konstant udvikles, og vi har fingeren på pulsen og dygtige tekstforfattere ansat til at udføre arbejdet. Det er derfor en hammergod idé at ansætte en tekstforfatter til at skrive SEO-tekster for dig, da de ved præcist, hvordan teksten skal skrues sammen og hvilke knapper, der skal trykkes på.
Optimer dine SEO tekster
Det vigtigste, der skal til, før at en hjemmeside kan gøre indtog på markedet og favoriseres i Google eller andre søgemaskiner er, at de er relevante for brugerne. Og det kan Google og de andre søgemaskiner bl.a. se på de tekster, som hjemmesiden indeholder, og de nøgleord – det, brugerne søger på, når de bruger søgemaskiner – der anvendes i teksterne. Teksterne er derfor det vigtigste element i en succesfuld hjemmeside-optimering.
Hvordan kan Google og de andre søgemaskiner se, at en hjemmeside er relevant for brugerne? Det hele handler om indhold. Men det rette indhold, der er så beskrivende og præcist som muligt og derfor matcher dine besøgendes behov. Første skridt er at foretage en søgeordsanalyse på dine målgrupper, så du ved, hvordan de bruger søgemaskinerne ift. din hjemmeside. Hvilke søgeord bruger brugerne, når du gerne vil have, at de finder frem til dig?
Det klassiske eksempel på en fejl i SEO er i VVS-branchen, hvor brugerne søger efter ordet ‘håndvask’, men virksomhederne skriver ‘armatur’ på deres hjemmeside og dukker derfor ikke op i brugernes søgninger. Ændrer man det derimod til ‘håndvask’ vil der naturligt komme flere besøgende på siden, da det pågældende firma vil figurere højere op i de organiske søgeresultater hos Google, Bing, Yahoo osv.
Men det er ikke helt nok ‘bare’ at vide, hvilke søgeord, der bruges af dine fremtidige besøgende, og proppe disse ord ned i en tekst. Dine hjemmesidetekster skal nemlig ikke bare være tilfældige tekster spækket til med nøgleord. I dag er søgemaskinernes algoritmer nemlig meget raffinerede og stiller høje krav til relevant indhold. Det kan også være, at du ikke har nok relevant indhold på siden og søgemaskinerne derfor dømmer dig ude. Regelmæssige blogindlæg kan derfor være vejen frem. En tredje SEO-teknik er linkbuilding, hvor søgemaskinerne ser på dine ‘referencer’, hvilket i den digitale internetverden er andre relevante hjemmesiders link til din hjemmeside.
SEO = relevans
I sidste ende drejer det sig om, at din hjemmeside fremstår troværdig og relevant for søgemaskinerne, men også for brugerne. Det er derfor bedre at forstå SEO-tekster som marketing end som salg.
Og dét, som SEO i virkeligheden mest af alt handler om, er basal psykologi. Med det menes, at SEO også drejer sig om at kende til og anvende psykologiske mekanismer som genkendelse, gruppementalitet og tiltro taktisk. Det er ikke at snyde, men at fremstille sig selv og sin hjemmeside bedst muligt. Du tiltrækker de besøgende gennem et højt resultat i søgemaskinernes organiske resultat, da din hjemmeside ser troværdig ud, og som søgemaskinerne som bekendt bl.a. baserer på originalt indhold på siden, links fra andre hjemmesider og andre besøgendes brugte tid på siden.
Jo længere tid en bruger er på siden, des mere relevant information er derr. Og jo længere tid anvendt – og jo mere dine besøgende føler sig i sikre hænder her – jo større er sandsynligheden for at de foretager sig den handling, som du gerne vil have dem til som f.eks. at trykke på køb-knappen, dele din hjemmeside eller lignende. Samtidig øger du også chancen for, at de kommer tilbage næste gang, de har brug din ydelse. Og således kan du booste din hjemmesides besøgende og i sidste ende salg og likes. Det er derfor ekstremt vigtigt at have gode beskrivende tekster, som leverer lige præcis den information, som dine brugere måtte søge efter.
Hvad koster SEO tekster?
Prisen på SEO-tekster mm. varierer og er afhængig af hvor meget forarbejde, du allerede selv har lagt i det. Er du en haj til analyse og research og har selv lavet søgeordsanalysen, så du allerede ved, hvad dine tekster og overskrifter (h-tags) skal være? Så er det blot at sende os listen over dine behov, og så går vi straks i gang med vores arbejde, der sikrer dig de bedste SEO-resultater.
Vi tilbyder også at lave hele arbejdet fra SEO-analysen til emner, overskrifter og kvalitetstekster skræddersyet til dine behov. Pris varierer derfor og tilpasses alt efter om du ønsker en “gør-det-selv” løsning, “gør-det-sammen” løsning, eller en “gør-det-hele” løsning.
Den sidste “gør-det-hele” løsning indebærer hele pakken fra SEO-analyse, research og tekstforfatning af SEO-tekster, og vi tilbyder endda også at stå for at indsætte, formatere og finde passende grafik og billedmateriale til dine sider. Prisen er også derefter.
Kan jeg ikke bare selv skrive SEO tekster?
Jo, er det korte svar, men det er lidt af en opgave for den utrænede skribent. De fleste går kold i det og kommer til at skrive en tekst i lav kvalitet med en alt for høj volumen af søgeord, hvilket søgemaskinerne slår hårdt ned på.
Kvalitet er nemlig det vigtigste i SEO-tekster, og derfor er det meget vigtigt at have den mest kvalificerede person til opgaven, som en af vores dygtige og professionelle tekstforfattere, der er trænede i opgaven og har den rette ekspertise på området.
Du kan selvfølgelig prøve at give dig i kast med SEO selv, men kender du lidt eller intet til søgeordsoptimering, så tjek denne guide: SEO for begyndere
Sådan skriver du selv dine SEO tekster
Har du mod på selv at hoppe igang med at skrive tekster?
Så har vi prøvet at gøre det let for dig, og lavet en infografik, som kort og præcist viser, og fortæller hvordan du skal gøre.
Der er ikke så meget du kan gøre forkert, hvis blot du husker på sætningen “Skab relevant indhold” så vinder du i sidste ende over dem som skaber hurtig, uinteressant indhold.
Se infografiken herunder som vi kalder for SEOTEKST CIRKLEN
Bonustips: Det som virker bedst for os, når vi skal skrive gode tekster, det er at sætte sig et sted med rolige omgivelser, og hvor der intet er til at forstyrre dig, sluk så din mobil, ISÆR facebook, den dræber al koncentrationen!