SÅDAN FASTHOLDER DU BRUGERNES OPMÆRKSOMHED
Det er ikke nok kun at fokusere på at få besøgende på din hjemmeside. Du skal også sørge for, at de bliver hos dig, når de først er landet.
Uanset om du har et website med danske nyheder, eller om du har en webshop med produkter eller serviceydelser, skal du forholde dig til optimeringen af din hjemmeside.
Du kan gøre brug af forskellige tips, der alle er med til at skabe en god brugeroplevelse, som kan skabe konverteringer og øge dine salgsmuligheder.
SØRG FOR AT GIVE DINE BRUGERE VÆRDI
Når du har trafik på din hjemmeside, skal du sørge for, at dine besøgende får det, de har søgt efter. Det vil sige, at der skal være tydelig sammenhæng mellem de søgeord, som kunderne har brugt og det indhold, du leverer på din hjemmeside.
Du vil hurtigt miste dine brugere, hvis ikke de får det, de søgte efter. Derfor skal du forholde dig til søgeordene i dine tekster på hjemmesiden samt til indholdet på alle undersider.
Har du en lokal virksomhed, skal du f.eks. arbejde med lokal SEO og sørge for at levere brugbare oplysninger om din virksomheds geografiske placering og åbningstider.
Uanset hvilken virksomhed du har, anbefales det dog at foretage en indledende søgeordsanalyse, der kan identificere, hvilke keywords dine kunder anvender, når de skal finde dine produkter på nettet.
Disse skal indarbejdes i teksterne på dine hjemmeside.
HAV ALTID DINE KUNDER OG PRIMÆRE MÅLGRUPPE I FOKUS
Det skal altid være dine kunder og deres adfærd, som afgør, hvilke tiltag du foretager på din hjemmeside, og hvordan du sætter den op. Brugervenlighed er det vigtigste element, når det drejer sig om at gøre besøgende til kunder.
I denne forbindelse er hastigheden på din hjemmeside en afgørende faktor. En langsom hjemmeside er lig med mistede kunder. En bruger mister hurtigt sin tålmodig, hvis det tager flere sekunder at indlæse en landing page eller undersider.
Sørg for at undersøge hastigheden på din hjemmeside. Har du en langsom hjemmeside, skal du forholde dig til hastighedsoptimering. Billeder og videoer kan være med til at sætte hastigheden ned.
GØR DET LET FOR DINE BRUGERE AT NAVIGERE PÅ HJEMMESIDEN
Brugervenligheden handler også om, at det skal gøres enkelt for dine brugere at navigere på din hjemmeside. Links er effektive redskaber, der nemt kan få dine besøgende fra én underside og over på en anden. Det gør det hurtigt og ubesværet for dine brugere at nå frem til de produkter eller den information, som de er på udkig efter.
Og du får større sandsynlighed for konvertering, når dine brugere får de mest enkle vilkår i forhold til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller købe produkter.
GØR DET NEMT FOR DINE BRUGERE AT FORTAGE HANDLINGER
Konvertering er et vigtigt fokuspunkt, du som hjemmesideejer skal forholde dig til. Konvertering handler om at gøre brugerne aktive. Det kan være ved salg, eller at de på anden vis gør brug af dine tilbud og services.
Det skal f.eks. være nemt og ligetil for brugerne at finde ”gå til køb”-knappen på din hjemmeside. Er denne knap skjult, kan du miste kunder.
Onlineforbrugerne træffer valg og beslutninger på millisekunder, når de søger på nettet. Et førstehåndsindtryk dannes på kort tid, og det kan betyde enten et salg eller en mistet kunde.
Gennemgå din hjemmeside for at blive opmærksom på, hvor nemt det er for en bruger at foretage sig handlinger.
Du kan med fordel bruge CTA (Click/Call To Action), der opfordrer dine brugere til at være aktive. Her kan brugeren via et aktivt link klikke sig videre til den underside, som gør det nemt for vedkommende at være aktiv.
FORHOLD DIG TIL OPSÆTNINGEN AF HJEMMESIDENS INDHOLD
Opsætning af din hjemmeside er med til at skabe et stærkt, visuelt indtryk, der kan fange brugernes opmærksomhed og afspejle professionalisme. Det kan derfor svare sig at investere tid i opsætningen af alt det indhold, du vælger at have på din hjemmeside.
På langt de fleste hjemmesider er tekster det primære indhold.
Sørg for at udforme læsevenlige tekster og del dem gerne op i afsnit, så det bliver tillokkende og overskueligt for dine brugere at få informationer.
- Variér dine tekster ved at bruge bulletpoints, mindre tekstafsnit og markér de vigtigste informationer med fed eller kursiv.
Dette gør det let for dine brugere at skimme teksten og nå frem til de informationer, som de er på udkig efter.
Der er stor konkurrence på det digitale marked, og der vil i mange tilfælde være flere andre virksomheder, som tilbyder lignende produkter eller serviceydelser som dine.
Des bedre brugeroplevelser og des nemmere genveje du leverer til dine brugere, des større er chancen for, at du fastholder deres opmærksomhed.