Når der søges efter information på nettet, der har relevans for et bestemt lokalområde, er det vigtigt, at hjemmesiderne indenfor denne geografi har lokale søgeresultater.
Det kan blandt andet dreje sig om en forbruger, som søger efter de seneste nyheder fra et bestemt område af Danmark. Det drejer sig også specifikt, om produkter, ydelser, som fx. butikker. Her skal vedkommende kunne finde de hjemmesider, som giver relevans for det pågældende lokalområde.
Lokal SEO er således søgemaskineoptimering, der fokuserer på geografiske søgninger.
LÆR MERE OM HVAD LOKAL SEO ER, OG HVORFOR DET HAR STOR BETYDNING
Kunder og forbrugere søger hver dag efter services eller produkter i deres nærområder. En lokal virksomhed kan være en lille forretning i et bestemt område af landet, eller det kan være en stor virksomhed med flere lokale filialer.
Mens SEO som bred betegnelse dækker over forbedringstiltag for at få en hjemmeside til at rangere højt på Google, handler lokal SEO om at fokusere på oplysninger og søgeord, som har geografisk betydning.
Det kan få din virksomhed frem på både Google og andre virksomhedsregistre såsom Krak og De Gule Sider, når du arbejder med lokal SEO.
VÆR OPMÆRKSOM PÅ DE GEOGRAFISKE NIVEAUER
Når du arbejder med lokal SEO, kan der sættes fokus på forskellige, geografiske niveauer. Du skal vælge dét niveau, som giver mening for din virksomhed, og som er det, dine kunder anvender i deres søgninger.
Niveauerne er:
- Regionalt (f.eks. Nordjylland, Fyn eller hovedstaden)
- By (f.eks. Køge, Odense, Esbjerg eller Aalborg)
- Kvarter (f.eks. ”postnummer 8000” eller ”Tøjhushavekvarteret”)
- Gade/vej (f.eks. ”Tøjhushavevej”)
Det skal være tydeligt, hvor din virksomhed holder til, når du har en hjemmeside, der henvender sig til et lokalt publikum.
Det mest betydningsfulde værktøj for dig er et program, der kan foretage en søgeordsanalyse. Denne giver dig specifikt indblik i, hvilke formuleringer dine kunder bruger, når de søger lokalt. Den kan ligeledes hjælpe dig med at identificere, hvilket geografisk niveau du skal fokusere på, når du udarbejder indholdet til din hjemmeside.
VIGTIGHEDEN AF AT LAVE FYLDIGE OG INFORMATIVE SEO-BESKRIVELSER PÅ DIN HJEMMESIDE
Når du er bekendt med søgeordene, som dine kunder benytter sig af, skal du udforme indhold og tekster i forhold til disse.
Det er vigtigt, at du præciserer, hvor din virksomhed eller forretning holder til i henhold til det geografiske niveau (Regionalt, by, kvarter eller gade/vej).
Der skal være sammenhæng mellem søgeordene og teksternes indhold. Det er ikke kun for at opnå en høj rangering på Google, at du skal levere brugbare oplysninger og informerende tekster på din hjemmeside. Det er også for at sikre dig, at de besøgende på din hjemmeside bliver hos dig.
Des bedre brugeroplevelse kunderne får, des større er chancen for konvertering.
Større hjemmesider, der for eksempel tilbyder lokale tjenester i forskellige områder, skal også tænke lokal SEO – bare lidt anderledes. Her handler det om at lave landingssider til hvert område, have styr på sine interne links og content struktur, samt gruppere områder efter behov.
Et godt eksempel er Colego.dk, som tilbyder en service, hvor brugerne kan indhente tilbud fra fx lokale tømrere i Danmark. De har en stor side generelt om tømrere, som linker ud til sider, der handler om tømrere i de forskellige områder, hvor de har tømrere klar. Et eksempel på sådan en side er “tømrere i København”, som også linker internt til andre håndværkere og services i København.
De interne links hjælper Google med at forstå, hvad siderne handler om og giver siden en logisk struktur, så Google nemt kan finde og læse den.